Ruokavinkit syksyyn ja talveen

Pehmeään vilttiin kääriytyminen kuuman teekupposen kera on varmasti monen mielessä rankan päivän jälkeen. Tästä onkin hyvä aloittaa, sillä pimeyden ja harmauden keskellä on erityisen tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Sytyttämällä liudan kynttilöitä ja nauttimalla laadukkaita kuumia juomia lisäät varmasti jo rutkasti hyvinvointiasi, mutta myös hyvällä ruualla on mieltä piristävä ja kehoa lämmittävä vaikutus. Eri vuodenaikoihin kuuluu paljon erilaisia ruokia ja ruoka-aineksia. Keväisin tapaamme valmistaa ruokia, joihin liittyy kevään uutta satoa, kuten uusia perunoita, ituja ja yrttejä. Kesällä monet marjat ja esimerkiksi parsa ja loppukesän ravut ovat monien ruokapöytien herkkuja. Kun keväällä ja kesällä näiden herkkujen tarkoitus on usein virkistää ja viilentää, syksyisin ja talvisin niiden tarkoitus on ravita, lämmittää ja hoivata kehoa ja mieltä.

Syksyn herkuilla valmistaudutaan talveen

Huomioimalla eri ruoka-ainesten sesongit syntyvät myös parhaimmat ruokavinkit arkeen. Alkusyksystä kannattaa kokeilla esimerkiksi erilaisia kaaleja, lanttua, juuriselleriä, palsternakkaa, parsakaalia ja punajuurta sekä karviaismarjoja, mustaviinimarjoja ja hilloja sisältäviä reseptejä. Myös omenat, persikat, luumut, kirsikat ja luumut ovat alkusyksystä sesongissa. Kaloista esimerkiksi taimen, siika ja rapu ovat loppukesästä parhaimmillaan. Keskisyksyllä erilaiset chilit ja paprikat ovat varmasti maukkaita. Peruna, porkkana ja punajuuri pitävät myös edelleen pintansa ruokapöydissä. Keskisyksy on myös todellista sieniruokien sinfoniaa. Esimerkiksi haperot, herkkutatti, kantarelli, rouskut, suppilovahvero ja voitatti ovat parhaimmassa sesongissaan. Hedelmistä melonit, greipit ja viikunat tulevat myös syyskuussa sesonkiin. Loppusyksystä erilaiset kaalit, juurekset ja sellerit tarjoavat syksyn täyteläisiä makuja. Kaloista esimerkiksi lohi, muikku ja nahkiainen ovat tällöin myös parhaimmillaan. Myös riistaa kannattaa kokeilla!

Syksyn herkuilla valmistaudutaan talveenErilaiset kaaliruoat ovat helppo tapa lisätä terveellisiä ruoka-aineksia myös syksyiseen pöytään. Jos perinteiset kaalikääryleet ja kaalikeitto tympäisevät, kaalista voi valmistaa myös esimerkiksi voissa ruskitettuja kaalisuikaleita, hapankaalta eli sauerkrauttia, kaalisalaattia eli coleslawta tai vaikkapa perinteistä kaalipataa. Kaalipadan kyydittäjäksi sopii hyvin esimerkiksi sitruunainen homejuusto-punajuurisalaatti ja jälkiruoaksi voi loihtia esimerkiksi kirsikkajuustokakun tai italialaisen omenapiirakan. Sienisesongin aikana esimerkiksi kantarellipiirakka tai italialainen trifolati eli tattipaistos ovat varmasti monien ruokailijoiden mieleen. Kokonaisena uunissa paistettu siika ja lohi pinaattipedillä sekä paahdetut paprikat chilitäytteellä tuovat varmasti kaivattua lämpöä syksyn tuuleen ja viimaan. Korppujauhoissa leivitetyt paistetut muikut sopivat vaikkapa alkuruoaksi tai herkulliseksi sormiruoaksi ruisnapin ja ranskankerma-ruohosipulitäytteen kera, kun taas suomalaisille hieman tuntemattomampi viikuna yllättää makeudellaan vaikkapa viikunapiiraassa tai juuston kaverina.

Talviset padat haudutetaan pitkään

Talviset padat haudutetaan pitkäänMarraskuu on monen mielestä vuoden synkintä aikaa. Myös luonto on hiljalleen vaipumassa talven viettoon. Ainakin kotimaisin voimin tuotettuja tuoreita ruoka-aineksia on jo entistä vaikeampi löytää, mutta muutama ruoka-aines on sesongissaan myös kotimaisena mutta etenkin tuontituotteena myös viimaisessa ja pimeässä marraskuussa. Lanttu, lehtiselleri, ruusukaali ja erilaiset juurekset, kuten nauris, palsternakka, peruna, porkkana, punajuuri ja erilaiset kaalit ovat vielä voimissaan. Satsumat, persimonit ja kurpitsat ovat alkutalvesta vielä parhaimmillaan riistalintusesongin ollessa käynnissä alkutalvella. Joulukuussa suomalaisin voimin tuotettuja kasviksia edustavat purjosipuli ja lanttu. Tuontihedelmistä erityisesti sitrushedelmät ovat jo huippusesongissaan. Tammikuulle taitettaessa vihannekset ja juurekset horrostavat myös muualla maailmassa, eikä suurta valikoimaa sieniä, yrttejä tai marjoja ole juurikaan myöskään tarjolla sesonkituotteina. Hedelmistä tammikuussa sesongissa ovat kuitenkin esimerkiksi granaattiomena ja sitrushedelmät.

Lanttu, ruusukaali ja purjosipuli sopivat erinomaisesti erilaisiin patoihin ja paistoksiin sekä riistaruokien lisukkeena. Pannulla paahdettu lanttu tirauksella omenaviinietiikkaa on helppo, nopea ja maistuva pikaruoka, bataattiranskalaiset ranskankerma-pinaatti -dipillä ja uunissa paahdetulla sipulilla todellista lohturuokaa. Lantusta voi myös valmistaa suikaloimalla lantturanskalaisia lisäämällä joukkoon öljyä, suolaa, pippuria ja rosmariinia. Kurpitsa taipuu mainiosti makeaksi kurpitsapiirakaksi ja lisäämällä taikinan joukkoon kourallisen murskattuja kastanjoita saa piiraaseen myös mukavaa rouheutta. Punajuurta ja porkkanaa kuutioimalla sekä hunajaa ja persiljaa höysteenä käyttämällä paistuu uunissa tuoksuva kasvisvuoka. Sitrussalaatti granaattiomenan siemenillä höystettynä on kaivattu vitamiinipommi ja broileripaisti granaattiomenakastikkeessa lähes riistaruokien veroinen juhlaherkku. Kiivihedelmä taipuu yllättävällä tavalla Key Lime -juustokakun päällysteeksi tuoden juustokakkuun kaivattua raikkautta.