Ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirja on päivä- tai viikkokohtainen luettelo ruoista tai ruoka-aineista, joita syöt päivittäin. Ruokapäiväkirjan avulla sinun on helppo seurata nauttimiesi ruokien ja juomien kalori- ja ravintopitoisuuksia sekä tunnistaa suurempia kaavoja syömisissäsi, kuten mitä, milloin ja miten usein syöt sekä mitä sinun mahdollisesti kannattaisi muuttaa syömisissäsi.

Erilaisia ruokapäiväkirjoja

Ruokapäiväkirjan kirjoittamiseen ei ole ruokien kirjaamisen lisäksi sen monimutkaisempia sääntöjä, vaan sen muoto riippuu täysin omista tavoitteistasi. Jos tarkoituksenasi on seurata nautitun ruoan määrää ja nauttimistiheyttä, riittää kun kirjaat jokaisen nauttimasi aterian ja ruoka-aineksen sekä nauttimisajankohdan ruokapäiväkirjaasi. Tällaista ruokapäiväkirjaa käyttävät hyödyksi mm. ravitsemusterapeutit ja muut terveysalan ammattilaiset. Jos taas tavoitteenasi on seurata esimerkiksi proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien suhdetta ja laatua ruokavaliossasi sekä suhteuttaa nämä johonkin omaan tavoitteeseesi, niin esimerkiksi ruokapäiväkirja blogi saattaa toimia hyvänä kannusteena tavoitteesi saavuttamiselle.

Erilaisia ruokapäiväkirjojaRuokapäväkirja on erinomainen tapa tutustua omiin ruokaa ja syömistä koskeviin tapoihin. Syötkö esimerkiksi liikaa hiilihydraatteja etkä riittävästi rasvaa? Onko kasvisten kulutuksesi normaalilla tasolla? Onko sinulla tapana syödä liian harvoin tai syötkö nälkääsi vai tunteisiisi?

Mitä ruokapäiväkirjaan kirjoitetaan?

Ruokapäiväkirjan kirjoittamiseen on olemassa monia valmiita formaatteja myös digitaalisessa muodossa. Nämä sisältävät usein valmiita kaavoja ja kysymyksiä sille, mitä tietoja ruokapäiväkirjaan kannattaa syöttää. Riippumatta siitä, minkä formaatin valitset, ruokapäiväkirjan kirjoittamiseen on olemassa joitakin yleispäteviä helppoja ohjeita. Ruokapäiväkirjan kirjoittamisessa kannattaa pyrkiä mahdollisimman tarkkoihin kuvauksiin. Ruokailun ajankohta kannattaa kirjata tarkalleen, myös ruokalajit kannattaa purkaa päiväkirjaan aines ainekselta. Esimerkiksi hedelmäsmoothie saattaa sisältää eri hedelmiä eri mittasuhteissa. Ainesten kirjaaminen auttaa myös kalorien määrän arvioinnissa.

Muista olla myös totuudenmukainen nauttimiesi määrien osalta. Yleisin harhaluulo syömisiä koskien on nautittujen ruokien määrä. Lisäksi hyvänä apuna on aterioiden jälkeisten tuntemuksien kirjaaminen. Mitä fyysisiä tuntemuksia aterian jälkeinen olotila herätti? Herättikö ruokailu tai jokin ruoka-aines negatiivisia tai positiivisia tunteita? Ruokapäiväkirjan tarkoituksena on toimia apuna jokapäiväisessä elämässäsi!