Meistä

”Ruokapäiväkirjan pitäminen kannattaa

Ruokapäiväkirja on hyvä apu esimerkiksi painonpudottajalle tai muuten vain terveempää elämää kohti pyrkivälle. Kirjaamalla ylös kaiken, mitä päivän aikana tulee syöneeksi, huomaa ehkä napostelevansa liian usein epäterveellisiä herkkuja tai pitävänsä tarpeettoman pitkiä taukoja syömisten välillä. Liian pitkät tauot taas voivat johtaa liian suuriin kerta-annoksiin, jotka ovat myös epäterveellisiä. Pitämällä kirjaa siitä, mitä syö ja milloin syö, voi saada ahaa-elämyksen. Ruokapäiväkirja on yksi hyvä apuväline painonpudotukseen. Et huijaa päiväkirjaasi, joten älä siis huijaa ruokapäiväkirjaasikaan!

Ruokapäiväkirjaan tulee kirjata päivän aikana syömänsä ruuat ja niiden syöntiajat. Muista merkitä myös määrät ylös. Kirjaaminen kannattaa tehdä heti syömisen jälkeen tai sen yhteydessä, jottet unohda kirjata yhtäkään suupalaa ylös. Voit kirjata ruokapäiväkirjaan myös juomat, sillä useissa juomissa on paljon kaloreita ja esimerkiksi maito on ruokaan verrattava juoma. Ruokapäiväkirja mahdollistaa helposti päivittäisen energiansaannin ja ruokien ravintosisällön seuraamisen. Koska ruokavalio on oleellinen osa terveellistä elämää, kannattaa siihen kiinnittää tarpeeksi huomiota ja siinä auttaa usein asioiden ylöskirjaaminen.”